Sök:

Sökresultat:

2332 Uppsatser om Cirkulär Ekonomi - Sida 1 av 156

H?llbar Utveckling inom Modebranschen - En studie om modebranschens f?rb?ttringsm?jligheter ang?ende h?llbarhetsarbete

Inledning: Modebranschen har en g?ng i tiden betraktats som att vara h?llbar d? det exempelvis producerades plagg i sm? kvantiteter. Chinnaduraim (2023) konstaterar att modeindustrin har gjort betydande framsteg inom h?llbart mode, men hon p?pekar att det ?terst?r mycket arbete. Vilka ?tg?rder kan modef?retag vidta f?r att fr?mja h?llbar utveckling inom branschen? F?r att fr?mja h?llbar utveckling inom modebranschen ?r det avg?rande att modef?retag engagerar sig inom de centrala teman: Cirkul?r Fashion, Greenwashing och Grassroot Movement. Syfte: Studiens syfte ?r att unders?ka hur modef?retag kan jobba med h?llbar utveckling inom modebranschen. Metod: En kvalitativ metod har till?mpats d?r studiens datainsamling best?r av semi-strukturerade intervjuer samt offline observationer. Slutsats: V?ra resultat tyder p? att modef?retag borde till?mpa CF-modellen d? den p?pekar hur modef?retag borde endast v?lja ett typ av material f?r att underl?tta kl?dernas demonteringsprocess.

OmstÀllning mot en cirkulÀr ekonomi : En studie om svenska kommuners pÄbörjade arbete med cirkulÀr ekonomi

Dagens samhÀlle prÀglas av en linjÀr ekonomi som resulterar i utarmning av jordens resurser och ökande avfallsmÀngder. CirkulÀr ekonomi Àr en alternativ modell till den linjÀra ekonomin som syftar till cirkulerande flöden av resurser och en övergÄng till hÄllbara energikÀllor. Denna studie undersöker hur och varför svenska kommuner arbetar med cirkulÀr ekonomi, vilka förutsÀttningar som krÀvs för en implementering samt vilka drivkrafter och svÄrigheter som identifierats i arbetet med att pÄbörja en implementering av cirkulÀr ekonomi. Studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer med tjÀnstemÀn som varit aktiva inom kommunala projekt som har en koppling till cirkulÀr ekonomi. Resultatet visar att de frÀmsta drivkrafterna för en kommun att implementera cirkulÀr ekonomi Àr att jordens resurser hÄller pÄ att utarmas och att det dÀrför krÀvs förÀndrade resursflöden för att nÄ ett gott hÄllbarhetsarbete.

CirkulÀr ekonomi - möjligheter och utmaningar : En kvantitativ studie över potentialen för en cirkulÀr affÀrsmodell inom möbelindustrin

Syftet med studien Àr att undersöka potentialen för en cirkulÀr affÀrsmodell inom möbelindustrin. Genom en enkÀtundersökning har landsting/regioner, kommuner och myndigheter tagit stÀllning till frÄgor som utgÄr frÄn konceptet cirkulÀr ekonomi. Resultatet av studien visar att det finns en mycket lÄg efterfrÄgan för en cirkulÀr affÀrsmodell inom den offentliga sektorn. Det marknadshinder/barriÀr som framförallt anses begrÀnsa införandet av en cirkulÀr ekonomi Àr det juridiska ramverket, lagen om offentlig upphandling (LOU)..

HUR CIRKULÄR EKONOMI KAN IMPLEMENTERAS I SMÅ OCH MEDELSTORA FÖRETAGS PRODUKTUTVECKLING

Dagens trend av industriell tillverkning och konsumtion Àr av linjÀr karaktÀr. Material utvinns, blir produkter och hamnar sedan pÄ deponi. Detta examensarbete har tillsammans med Industrial Development Center AB syftat till att skapa en mer hÄllbar industriell tillverkning inom Skaraborgsregionen, genom att forma en produktutvecklingsprocess i enlighet med cirkulÀr ekonomi. CirkulÀr ekonomi föresprÄkar att avfall inte fÄr förekomma och att produkter och material ska cirkulera i kretslopp. Projektet bestod dÀrför av en bred förstudie för att samla och utvÀrdera ett stort omrÄde med teorier, processer och företagens ansvarsroller.

Fotbollsföreningar, marknadsföring och ekonomi : En studie av fem fotbollsföreningar i VÀrmland

Ämnet för den uppsats Ă€r marknadsföring och ekonomi inom idrottsföreningar. i vĂ„rt fall handlar det om fem fotbollsföreningar i VĂ€rmland som spelar i division 1 till 3.Syftet med vĂ„rt arbete Ă€r att en nĂ€rmare titt pĂ„ hur en mindre idrottsförening kan marknadsföra sig med hĂ€nsyn till sin storlek och kapacitet; studera möjligheterna som en mindre idrottsförening har att öka sina intĂ€kter och möjligheterna att öka publiktillströmningen.Huvudproblemet i vĂ„rt arbete Ă€r hur en mindre idrtottförening kan förbĂ€ttra sin ekonomi med hjĂ€lp av marknadsföring. De sĂ„ kallade delproblemen Ă€r: Varför vill inte folk gĂ„ pĂ„ fotbollsmatcher? Har en mindre idrottsförening aktiviteter för att öka sina intĂ€kter och i sĂ„ fall vilka? vi ser pĂ„ fotbollen ur ett marknadsföringsperspektiv och hur en upplevelse skapas..

Ekonomi i lÀroböcker för SamhÀllskunskap A : Hur tvÄ lÀroböcker framstÀller Svensk Ekonomi

Syftet med denna uppsats Àr att fÄ en ökad förstÄelse för hur en organisation kan arbeta med sin rekryteringsprocess, sitt ledarskap och sin organisationskultur för att frÀmja de fyra ledstjÀrnorna laganda, handlingskraft, sunt förnuft och kundfokus. Uppsatsen Àr genomförd pÄ GekÄs Ullared AB och inriktar sig pÄ rekrytering, ledarskap och organisationskultur. Data samlades in genom intervjuer och enkÀter. Totalt har tio intervjuer utförts samt en enkÀtundersökning med 142 deltagare. Resultatet i relation till tidigare forskning och teorier visade att utvecklingsmöjligheter finns inom de undersökta omrÄdena, till exempel framtagning av en för GekÄs gemensam kompetensmodell, utbildning i transformativt ledarskap samt fortsÀtta att utveckla en stödjande och öppen organisationskultur..

En studie i Culture management

Culture Management Cultural management administration producent KKE management.

Förmögenhetsskatten : Vilka samhÀllsekonomiska effekter fÄr ett borttagande?

I denna uppsats har vi undersökt om en förmögenhetsskatt Àr effektiv i en liten öppen ekonomi. Vi har undersökt om de politiska argumenten har stöd i teori och empiri. Den politiska diskussionen handlar frÀmst om förmögenhetsskattens inverkan pÄ tillvÀxt, jobb och nyföretagandet.Vi har i denna uppsats visat att en förmögenhetsskatt i en liten öppen ekonomi leder till att kapital flyr landet, minskat inhemskt sparande och skattepanering.En förmögenhetsskatt kan ocksÄ leda till att risktagandet i en ekonomi minskar vilket ger ett mindre utbud av riskkapital till nyföretagare..

Strategier och styrning i dagstidningsbranschen : en studie av tvÄ tidningsföretag i SkÄne

VÄr uppsats styrker teorin att företag formulerar sin strategi utifrÄn analys av konkurrenskrafterna i branschen. Vi kan ocksÄ spÄra pÄverkan frÄn Àgarnas avkastningskrav och frÄn andra intressenter, som staten via presstödet. Ekonomi- och verksamhetsstyrning pÄverkas i hög grad av vald strategi..

Unga vuxnas skuldsatthet : En kvalitativ studie om handlÀggares upplevelser av unga vuxnas skuldsÀttning

Studien handlar om unga vuxnas skuldsÀttning. Med unga vuxna menas individer mellan 20 ? 30 Är. Syftet har varit att undersöka myndighets- och verksamhetshandlÀggares upplevelser av skuldsatta unga vuxnas instÀllning till sin ekonomi samt hur dessa verksamheter arbetar för att hjÀlpa dem. Studiens empiri bygger pÄ data frÄn sex semistrukurerade intervjuer som har analyserats och tolkats med hjÀlp av tematisk analys.

Ekonomiskt medveten personal : En undersökning pÄ Karolinska Universitetssjukhusets Barnkardiologiska mottagning

I uppsatsen undersöks hur personalen pÄ Barnkardiologiska mottagningen (BKM) kan motiveras att bli mer ekonomiskt medveten samt motiveras att arbeta för en bÀttre ekonomi pÄ avdelningen. Undersökningen utgörs av personliga semi-strukturerade intervjuer, dÀr frÄgorna har baserats pÄ Maslows behovshierarki, Herzbergs Hygien- och motivationsteori, Vrooms förvÀntansteori samt RÀttviseteori. Forskningsansatsen Àr kvalitativ och i undersökningen anvÀnds en deduktiv hÀrledning av slutsatsen. För att personalen pÄ BKM ska kunna motiveras att arbeta för en bÀttre ekonomi bör behoven i Maslows behovshierarki vara uppfyllda. Personalen bör sÄledes fÄ uppskattning frÄn sina medarbetare och ledningen samt kÀnna att de kan utvecklas i sitt arbete.

Arbetsliv, familjeliv och hushÄll ur ensamstÄende och gifta/samboende mammors perspektiv

Syftet med denna studie var att jÀmföra ensamstÄende och gifta/samboende mammors syn pÄ arbetsliv, familjeliv och hushÄll samt konflikterna mellan dessa. En enkÀt lÀmnades till kvinnor pÄ tvÄ förskolor och mailades Àven till en grupp deltagare, varav 64 svarade. Resultatet visade signifikanta skillnader mellan grupperna; ensamstÄende mammor upplevde större konflikter angÄende de nÀmnda omrÄdena Àn gifta/samboende mammor. Resultatet visade Àven att ju sÀmre upplevd ekonomi, desto större konflikter gÀllande dessa omrÄden. Upplevd ekonomi visade sig vara en viktigare faktor Àn civilstÄndet.

Offentlig upphandling, en vÀg mot hÄllbar utveckling?

Denna studie behandlar den offentliga upphandlingens roll i arbetet mot hÄllbar utveckling. Syftet Àr att analysera vilken syn pÄ detta som kommer till uttryck i den statliga offentliga utredningen 2001:31 och regerings propositionen 2001/02:142 om offentlig upphandling. Teorierna miljöekonomi och ekologisk ekonomi har anvÀnts för att fÄ en uppfattning om vilka olika tankar och perspektiv som finns kring miljö, ekonomi och hÄllbar utveckling. Detta har sedan utgjort utgÄngspunkten för den kvalitativa analysen som har gjorts av de bÄda dokumenten. Analysen har bland annat visat att ett miljöekonomiskt tankesÀtt dominerar i de bÄda dokumenten.

Elever samtalar om lnnebörder av hÀlsa, ekonomi och miljö

I skolans styrdokument ingÄr mÄnga olika begrepp, som elever ska utveckla kunskap kring. I den hÀr studien behandlas begreppen hÀlsa, ekonomi och miljö som Àr tre centrala begrepp i hem- och konsumentkunskap. Dessa tre begrepp Àr en konkretisering av de tre dimensionerna i hÄllbar utveckling. Undervisning i hÄllbar utveckling innebÀr en demokratisk undervisning, dÀr eleverna ska utveckla ett kritiskt fÄrhÄllningssÀtt för att kÀnna till konsekvenser med olika val. För att utveckla kunskapen kring begrepp Àr sprÄket en avgörande faktor.

Sambanden mellan hÀlsorelaterad livskvalitet och studenters nöjdhet med ekonomi, sysselsÀttning och det sociala livet

?Bara du har hÀlsan Àr allting bra.? StÀmmer detta? HÀlsa har lÀnge betraktats som avsaknad av ohÀlsa, men inkluderar i dag begreppet livskvalitet. Nöjdhet med livet bestÄr av mÄnga komponenter, tre som nÀmns ofta Àr ekonomi, sysselsÀttning och det sociala livet. Denna studie Àmnar utröna hur sambanden ser ut mellan hÀlsa och nöjdhetsomrÄdena ekonomi, sysselsÀttning samt det sociala livet. En enkÀtstudie utfördes pÄ 98 studenter som skattade sin hÀlsa och nöjdhet.

1 NĂ€sta sida ->